کد مطلب: 205136
کشف راهي براي جلوگيري از نشت ريه در بيماران کرونايي
تاریخ انتشار : 1400/07/14 10:59:16
نمایش : 772
دانشمندان دانشگاه ايلينوي شيکاگو راهي را شناسايي کرده‌اند که مي‌توان با استفاده از آن از نشت ريه در بيماران کرونايي بدحال، جلوگيري کرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از مديکال اکسپرس، در مقاله جديدي، محققان دانشگاه ايلينوي شيکاگو گزارش کردند که دارويي که براي درمان بيماران مبتلا به خودايمني تاييد شده است، از آسيب ريه و مرگ موش‌هاي آلوده به ويروس سارس-کوو-۲ که باعث ايجاد کوويد-۱۹ در انسان مي‌شود، جلوگيري مي‌کند.

نتايج مطالعه آن‌ها شواهد محکمي ارائه مي‌دهد که نشت عروقي ريه يا نشتي ريه‌ها، ويژگي اصلي بيماري کوويد -۱۹ است. نشت عروقي مي‌تواند بر اثر التهاب شديد ايجاد شده و منجر به تجمع مايع در ريه‌ها شود که در جذب اکسيژن اختلال ايجاد مي‌کند. موش‌هاي آلوده به سارس-کوو-۲ علائم بسيار واضح و اوليه نشتي از رگ‌هاي خوني ريه را نشان دادند.

اين تحقيقات همچنين نشان مي‌دهد درمان دارويي هدفمند که تنها راه‌هاي سيستم ايمني بدن را سرکوب مي‌کند، مانند داروي روماتوئيد آرتريت که در مطالعه مورد استفاده قرار گرفت و گيرنده مولکولي موسوم به IL-۱ را مورد هدف قرار مي‌دهد، ممکن است يک درمان مناسب‌تر براي بيماران کوويد-۱۹ نسبت به داروهايي که کل سيستم ايمني بدن را سرکوب مي‌کنند، باشد. 

اين مطالعه توسط نويسنده ارشد اسرار مالک، رئيس گروه داروسازي و پزشکي احيا کننده در کالج پزشکي و همکارش جليس رحمان انجام شد. 

 رحمان گفت: با کوويد-۱۹، ما بايد تعادل ايجاد کنيم؛ از يک سو ما نياز به يک سيستم ايمني قوي براي از بين بردن ويروس داريم، از سوي ديگر، چندين مطالعه نشان مي‌دهد که در بيماران مبتلا به کوويد-۱۹ شديد، سيستم ايمني مي‌تواند بيش از حد فعال شده و حتي باعث آسيب به بدن خود بيمار شود، در حالي که ما به عملکرد موثر سيستم ايمني نياز داشته و بايد از بيش فعالي و ايجاد آسيب جانبي نيز جلوگيري کنيم.

نياز به تعادل به همين دليل است که محققان UIC تصميم گرفتند تا اثرات دارويي را که تنها بر روي يک سيستم هدف سيستم ايمني کار مي‌کند، مطالعه کنند و ببينند آيا اين کار به جلوگيري از نشت ريه‌هاي ناشي از ابتلا به سارس-کوو-۲ کمک مي‌کند يا خير.

در اين مطالعه، محققان موش‌هاي آلوده به ويروس را مشاهده و پيشرفت بيماري را رديابي کردند. آن‌ها مشاهده کردند که موش‌ها به سرعت علائمي مانند کاهش وزن، تجمع مايعات در ريه‌ها از نشت خون عروق ريه و حتي نشانه‌هاي ايجاد زخم در ريه مانند افزايش سطح کلاژن در بافت ريه را نشان دادند.

رحمان گفت: اين شواهد مهمي است که نشت رگ‌هاي خوني در ريه‌ها يکي از ويژگي‌هاي کليدي کوويد-۱۹ شديد است و درمان‌هايي که از نشت عروق جلوگيري يا کاهش مي‌دهند، نياز به مطالعه بيشتر دارد؛ محققان همچنين برخي از موش‌ها را با داروي مورد تاييد بيماري خود ايمني، به نام anakinra، درمان کردند تا گيرنده IL-۱، يک مولکول کليدي تنظيم کننده التهاب را مسدود کند.

رحمان گفت: ما ديديم که موش‌هايي که اين دارو را دريافت کرده‌اند علائم بيماري را از جمله تجمع مايع ريه و زخم کمتر ريه ها و زنده ماندن بهتر کاهش داده‌اند. 

رحمان گفت اين يافته‌ها راه را براي کمک به بيماران کوويد-۱۹ هموار کرده و نياز به تحقيقات بيشتر در مورد درمان‌هاي هدفمند و شخصي را روشن مي‌کند. بديهي است بهترين روش براي کاهش آسيب‌هاي کوتاه مدت و بلند مدت در نتيجه کوويد-۱۹، واکسيناسيون و کاهش خطر عفونت سارس-کوو-۲ و همچنين خطر بيماري‌هاي شديد است؛ با اين حال، ترديد بسياري از افراد براي واکسيناسيون و همچنين عدم دسترسي به واکسن در بسياري از نقاط جهان به اين معني است که ما در آينده نزديک به بررسي بيماران مبتلا به کوويد-۱۹ شديد ادامه خواهيم داد.

محققان فرض مي‌کنند که با ارزيابي سطح برخي از سيگنال‌هاي التهابي در بيماران، مانند فعال شدن مسير گيرنده IL-۱، دانشمندان مي‌توانند تشخيص دهند که سيستم ايمني بدن بيمار در حال افزايش است و از يک داروي سرکوب کننده سيستم ايمني مانند آناکينرا براي حفظ التهاب در تعادل مناسب استفاده کنند.

رحمان گفت: مهم است که داروي مناسب را در زمان مناسب به بيمار مناسب منتقل کنيم و اين مطالعه راهي را براي آزمايش‌هاي باليني که در حال بررسي اين دارو و ساير اجزاي سيستم ايمني هستند نشان مي‌دهد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg